Afslutning på Nytårsfestlighederne – Lanternefestival

Der er åbnlyst ikke kun i Kinaforeningen at det kinesiske nytår er blevet fejret. Det blev det som annonceret tidlige på året også i Aarhus. Men også i København og sikkert også andre steder i landet. Skulle man være i tvivl(!), så er fejringen at det kinesisk nytår ikke er en en-dags begivenhed, men står på i flere uger. Som mange andre benytter kineserne ferie og helligdage til også at besøge familie og venner, og der er tillige mange traditioner forbundet med festligholdelsen af det kinesiske nytår.

Således også med afslutningen af perioden hvor det nye års komme fejres. Traditioner som vi også kender fra vores egen fejring af jul/nytår, som (drage-)dans, familiebesøg, bestemte retter, krudt og meget andet, indgår i fejringen af perioden.

Nedenstående links er et lille udpluk at hvad man kan finde på nettet om fejringen at det kinesiske nytår og afslutningen – lanternefestivallen – eller markeringen af afslutningen på perioden ,hvor det nye års komme er blevet fejret. Officielt sluttede perioden i lørdags d. 11. februar 2017. I 2018 afholdes lanternefestivallen d. 2. marts.

Kinaforeningen fejrer det nye år – Hanens år

Dragen indtager Kinaforeningens Nytårsfest!

Ingen nytårsfest uden en drage. Og børnene tog dragen i armene, der vanen tro indtog Kinaforeningens fejring af det kinesiske nytår – hanens år.

Et pakket program med mulighed for at prøve badminton, karate, lave sushi, kalligrafi, spille WII, eller blot nyde en kop kaffe med kage i hyggeligt samvær med rejsefæller eller bekendte, var nogle af kendetegnene for dette års fejering af det kinesiske nytår i de altid indbydende lokaler på Scandic Kolding, som igen dannede rammerne for Kinaforeningens markering af det kinesiske nytår.

Tæt tåge og en lidt for kraftig vind fra øst resulterede i, at vi desværre ikke fik det ellers altid flotte fyrværkeri lige inden middagen som vi ellers plejer. Så kan vi til gengæld glæde os det mere til at vi forhåbentligt får et ekstra flot fyrværkeri at se til foreningens jubilæums fest i 2018!

På den ordinære generalforsamling blev der valgt ny formand. Søren Lodberg blev afløst af foreningens hidtidige næstformand Torben Offersen, og Søren blev naturligvis hædret for sit arbejde i de forgangne 10 år i bestyrelsen, og særligt de 6 år som formand for foreningen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer der var på valg blev genvalgt. De fremmødte vedtog endvidere en kontingentstigning på 25 kr. således at kontingentet nu lyder på 200 kr. årligt.

Yu Lan tryllede igen i år en fantastik middag i samarbejde med Scandic Koldings egen kok og øvrige køkkenpersonale, som kronen på værket. Bestyrelsen vil gerne her udtrykke en stor tak for det gode samarbejde der er med Scandic Kolding om at afholde arrangementet. Vi oplever en stor imødekommenhed overfor ønsker og ideer til arrangementet. En særlig tak ønsker vi at rette til den kinesiske ambassade ved ambassadør Mr Li Ruiyu og følge, for igen i år at festliggøre foreningens arrangement, ved deres deltagelse og de mange flotte gaver til børnene.

Sidst, men ikke mindst, takker vi alle I godt 200 fremmødte medlemmer, der valgte at være sammen med rejsefæller, bekendt i adoptions sammenhæng, venner til bekendte med adoptivbørn fra Kina. Måske fordi I gerne vil tilbringe lidt tid med, og være sammen med os andre om det at have børn fra Kina? Eller måske ønsker I blot at give jeres børn en oplevelse af at være sammen med andre, der lige som dem kommer fra Kina? Uden jer fejrede vi/I ikke det kinesiske nytår i Kinaforeningens regi! Vi vil gerne takke jer for, at vi igen i år har haft mulighed for at fejre det kinesiske nytår sammen med alle jer medlemmer af Kinaforeningen, og dermed give os selv og vores børn en mulighed for, under festlige omstændigheder, at opleve det tilhørsforhold som vi alle har til Kina.