Generalforsamlingen 2021 udskydes!

Coronasituationen taget i betragtning, har bestyrelsen på bestyrelsesmøde i dag (lørdag d. 16. januar 2021) valgt at udsætte Generalforsamlingen 2021.

Indtil videre forventer vi at Generalforsamlingen 2021 afholdes i løbet af maj måned. Vi har planlagt et bestyrelsesmøde i april hvor vi igen overvejer situationen, men forventer fortsat at afholde generalforsamlingen virtuelt.

Som annonceret, har bestyrelsen indstillet til generalforsamlingen at kontingent for 2021 bortfalder. Da der normalt udsendes kontingentopkrævning i løbet af april, har vi besluttet at udsætte opkrævningen til efter generalforsamlingens afgørelse (forhåbentlig) i maj.

Generalforsamling 2021

Hermed indkaldes til ordinær generalforsamling i Kinaforeningen. Se nedenstående link:

Link til Indkaldelse til Generalforsamling 2021 i Kinaforeningen

Link til Bestyrelsens “Forslag til beslutning på generalforsamling 2021 – Kontingentfritagelse 2021”

Generalforsamling og Nytårsfest 2021

Pga. COVID-19 har det ikke været muligt at gennemføre aktiviteter i Kinaforeningen i hele 2020, med undtagelse af foreningens årlige tilbagevendende begivenhed; Kinesisk Nytårsfest og Generalforsamlingen, 1. februar 2020.

Som tingene udvikler sig omkring COVID-19 forudser bestyrelsen desuden, at det ikke bliver muligt at gennemfører Kinesisk Nytårsfest, planlagt til afholdelse d. 30. januar 2021. Pga. arrangementets karakter og indhold ser vi ingen mening i en evt. udsættelse af arrangementet til et senere tidspunkt på året.

Det er derfor med stor beklagelse bestyrelsen hermed meddeler at Kinesisk Nytårsfest 2021 aflyses. (Se Nyhedsbrev eller hjemmesiden om Generalforsamlingen!)

Da det er generalforsamlingen som er foreningens højeste myndighed, finder bestyrelsen det nødvendigt at få gennemført den årlige generalforsamling som planlagt i forbindelse med det nu aflyste arrangement Kinesisk Nytårsfest i Kinaforeningen.

Udviklingen omkring COVID-19 gør, at bestyrelsen forudser at der fortsat vil være en række restriktioner, herunder begrænsninger i antallet af personer der må forsamles, på datoen for afholdelse af generalforsamlingen.

Bestyrelsen har derfor besluttet, at vi i Kinaforeningen vil gennemføre Generalforsamlingen d. 30. januar 2021 kl. 11 virtuelt! (Se indkaldelse til Generalforsamling i Nyhedsbrev eller på hjemmesiden)

Hvilken applikation der vil blive brugt, har bestyrelsen endnu ikke taget stilling til.

Bestyrelsen vil naturligvis i god til inden afholdelse af mødet (minimum to uger) udsende oplysninger om hvilken applikation der vil blive brugt, så alle kan nå at sætte sig ind i hvordan det fungerer.

Kontingentopkrævning!

Situationen omkring COVID-19 har mildest talt været usikker siden marts, hvorfor bestyrelse også har været forbeholdende med at opkræve kontingent, hvilket ellers normalt finder sted i foråret. Senest har der også været udfordringer med at få gennemført PBS opkrævningen.

Det er Generalforsamlingen, som er foreningens højeste myndighed, der fastsætter medlemskontingentet. Da generalforsamlingen først afholdes 30. januar 2021 (Se Nyhedsbrev og hjemmesiden), finder bestyrelsen det ikke muligt at undlade at opkræve kontingent for 2020, men samtidig kan vi ikke gennemføre opkrævningen som vi plejer!

Vi beder derfor om at kontingentet for 2020 indbetales manuelt på foreningens konto – Gerne inden året udgang!

Bestyrelsen foreslår derfor at Generalforsamlingen (Se Nyhedsbrev og hjemmeside) vedtager, at der ikke opkræves medlemskontingent for 2021 som kompensation for de manglende aktiviteter beskrevet ovenfor.

Vi håber på forståelse hos alle jer medlemmer, og ønsker jer en glædelig jul og et godt nytår.

Udsættelse af arrangementer

I lighed med resten af Danmark påvirker coronakrisen også Kinaforeningen.

Vi har tidlige annonceret at vi ville afholde cafeaftner i maj, men må naturligvis udsætte det på ubestemt tid pga. situationen omkring coronakrisen. Vi følger udviklingen og vender tilbage når der er udsigter til at vi igen kan samles til arrangementer.

Et nyt år starter – men hvilken opstart!

Vi kan vist roligt konstatere at der er sket meget siden Kinaforeningens afholdelse af Kinesisk Nytår d. 1. februar!

Det altoverskyggende emne de seneste uger er den verdensomspændende coronavirus, som i stadig højere grad sætter dagsordenen for al aktivitet i alle dele af verdenen. Senest har Statsministeren med det øvrige folketing taget initiativ til at “lukke Danmark ned”. Det betyder at der i skrivende stund forberedes en række lovforslag til vedtagelse, som i praksis betyder at vi i Danmark om kort tid befinder os i en form for undtagelsestilstand.

De foreløbige anbefalinger til bl.a. foreninger er at indstille al aktivitet der samler mennesker i stører grupper. Alt sammen for at mindske spredningen, så sårbare eller udsatter grupper i befolkningen der smittes kan få den påkrævede behandling, eller helt undgå at blive smittet – så sundhedsvæsnet kan følge med sygdomudviklingen!

Inden udviklingen af virusspredningen kom så vidt, nåde vi i foreningen at holdes vores Kinesiske Nytårsfest. Vi vil gerne i den forbindelse takke jer medlemmer for den store opbakning i gav ved at deltage i arrangementet i Kolding. Faktisk var jeres opbakning så stor, at der for første gang i flere år var en lille stigning i antal deltagere i foreningens fejring af det Kinesiske Nytår. Desværre havde ambassaden ikke mulighed for at deltage, som den ellers plejer at gøre. Det er bestyrelses opfattelse, at ambassaden gør sig store anstrengelser for at deltage i Kinaforeningens fejring af det Kinesiske Nytår, men at det bl.a. var pga. situationen i Kina med spredningen af coronavirus der var årsag til ambassadens afbud.

Vi vil derfor rettet en stor tak til ambassaden og dens medarbejdere for at have bidraget til Kinaforeningens festligholdelse af det Kinesiske Nytår, ved at engagere en række kunstnere til at underholde med dans og musik til stor fornøjelse for dette års deltagere i foreningens fejring af det Kinesiske Nytår.

På generalforsamlingen, som sædvanligvis afholdelse i forbindelse med nytårsfesten, var der særligt 2 emner der blev fremhævet: Cafeaften om tilbagerejse og tiltag i forhold til vores unge.

På det efterfølgende bestyrelsesmøde blev der fastlagt et par datoer for mulig afholdelse af cafeaften – 12. maj i Aarhus og 26. maj i Køge – nærmere herom følger! Ønskes der flere cafemøder andre steder i landet hører vi gerne om det og stiller gerne op! Vi har tillige gang i at arrangere et par gange med Kinesisk madlavning for børn og forældre, men mangler endnu et par datoer.

Omkring vores unge arbejder bestyrelse på at engagere vores unge i forbindelse med kommende nytårsfest og opstarte et fælles netværk på de unges præmisser!

Selvom coronavirus i den kommende periode også vil sætte dagsordenen for hvad der kan foregå, regner vi selvfølgelig med at hverdagen som vi kender den snart vender tilbage, så vi alle kan fortsætte med vores vante daglige liv. Indtil da vil vi endnu engang takke for alle i medlemmers opbakning i det forgangne år.

Kinesisk Nytårsfest 2020

Lørdag d. 1. februar 2020 holder Kinaforeningen – traditionen tro – Kinesisk Nytårsfest.

Igen i år bliver arrangementet afholdt på Hotel Scandic i Kolding.

Som tidlige kan familier, bosat øst for Storebælt, få refunderet broafgiften i forbindelse med deltagelse i nytårsfesten. Du kan læse mere herom i den vedhæftede fil!

Sidste frist for tilmelding og betaling er søndag d. 19. januar 2020. Husk at tilmeldingen først er gældende, når vi har modtaget indbetalingen – og
medlemskontingentet er betalt!

Læs videre “Kinesisk Nytårsfest 2020”

Landsmøde og generalforsamling i A&S – Nu med indbydelse

Så kom indbydelsen til A&S’ Landsmøde og generalforsamling, hvor temaet i år er … Søgning efter rødder.

Emnet må siges at være høj-aktuelt for Kinaforeningens medlemmer, hvor flere og flere har været, overvejer eller er i fuld gang med at planlægge tilbage-rejse, for – måske – at søge efter flere oplysninger om vores børns ophav.

Som tidligere skrevet er det muligt at deltage på generalforsamlingen som repræsentant for Kinaforeningen. Det kræver dog at man er medlem ar begge foreninger – Adoption & Samfund og Kinaforeningen. Ønsker man at deltager, skal man, foruden at melde sig til på A&S’ hjemmeside, også kontakte Kinaforeningens kasserer Winnie Henriksen.

Programmet for Landsmødet og generalforsamlingen kan ses ved at følge linket til Landsmøde og generalforsamling i Adoption & Samfund.

Landsmøde og generalforsamling i Adoption & Samfund

Som annonceret på generalforsamlingen i forbindelse med foreningen nytårsfest, holder Adoption & Samfund (A&S) Landsmøde med efterfølgende generalforsamling på Scandic i Odense d. 2. -3. november.

Til genralforsamlingen kan foreningen stille med et endnu ikke nærmere defineret antal stemmeberettiget repræsentanter i forhold det det samlede medlemmer af A&S.

For at kunne deltage som repræsentant for Kinaforeningen, skal man både være medlem af Kinaforeningen og Adoption & Samfund!

Kunne man tænke sig at deltage som repræsentant for Kinaforeningen, kan man henvende sig til foreningens kasserer Winnie Henriksen.

Hold øje med A&S´ hjemmeside for at se mere om tilmelding og arrangement!

Hvem vil gerne deltage?

I forbindelse med den kinesiske ambassades familiedag d. 7. september, arrangerer ambassaden også en særlig tur for Kinaforeningens medlemmer i Københavns Zoologiske Have, med en guidet tur hos Pandaerne.

Da deltagerne selv skal betale, vil Kinaforeningen i samarbejde med ambassaden forsøge at få en så god rabataftale som muligt. I den forbindelse vil vi gerne have en tilkendegivelse om hvor mange der har til hensigt at deltager i arrangementet i Zoologisk Have.

Tilkendegivelsen – som ikke er bindende – sendes på mail til Winnie Henriksen på wh@kinaforeningen.dk så hurtigt som muligt!

Beskeden skal indeholde oplysninger om antal deltagere i alderen:

• 0-3 år
  • 3-11 år
  • over 11 år

Familiedag på ambassaden og tur i Zoo

Ambassaden inviterer Kinaforeningens medlemmer til familiedag og en tur i Zoo

Dette er den foreløbige udmelding fra den Kinesiske Ambassade til Kinaforeningen!, så sæt kryds i kalenderen allerede nu, ved lørdag d. 7. september!

Den foreløbige udmelding er at det starter på den Kinesiske Ambassade kl. 11.00 med velkomst og en række aktiviteter samt lidt bespisning.

Besøget i Zoo vil være et særligt arrangement for Kinaforeningen med besøg hos Pandaerne. Besøget bliver for egen regning men med grupperabat.

Foreningen venter en officiel indbydelse snarest.