Kinesisk Nytårsfest 2023

Lørdag d. 4. februar 2023 holder Kinaforeningen Kinesisk Nytårsfest.

Efter to lange år er det vores store fornøjelse igen at kunne indbyde foreningens medlemmer til at deltage den årlige fejring af det Kinesiske Nytår på Hotel Scandic i Kolding.

Som tidlige kan familier, bosat øst for Storebælt, få refunderet broafgiften i forbindelse med deltagelse i nytårsfesten. Du kan læse mere herom i den vedhæftede fil.

Sidste frist for tilmelding og betaling er søndag d. 22. januar 2023. Husk at tilmeldingen først er gældende, når vi har modtaget indbetalingen – og medlemskontingentet er betalt!

Læs videre “Kinesisk Nytårsfest 2023”

Cafemøde i Aarhus om tilbagerejse

Kinaforeningen inviterer til cafemøde om tilbagerejse.

I efteråret 2015 begyndte vi at undersøge mulighederne for at tage på en rejse tilbage til Kina for at gense noget af det land hvor vores to børn kommer fra.

Turen endte med at vare 2 uger hvor vi var omkring Beijing inden vi tog til Guangzhou i Guangdong provinsen hvor begge vores børn kommer fra, og besøgte desuden børnehjemmene og findestederne.

Det var en stor oplevelse, som vi gerne vil dele med interesserede familier fra Kinaforeningen.

Har du lyst til at høre noget om forberedelserne, overvejelser, oplevelser fra turen og hvilke indtryk turen har sat hos vores lille familie? Går du/I selv og overvejer at tage tilbage til der hvor jeres børn kommer fra? Så er du meget velkommen til at tilmelde dig dette cafemøde.

Cafemødet vil foregå i Dokk1 – Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C, tirsdag d. 1. november 2022 kl. 19-21.

Arrangementet er for voksne og børn, og det er gratis for Kinaforeningens medlemmer. For ikke-medlemmer koster det 50 kr. pr. person, som indbetales på konto 1551 3001695029

Sidste frist for tilmelding (og betaling) er søndag d. 23. oktober 2022.

Du tilmelder dig ved at udfylde formularen, som du finder ved at følge nedenstående link:

Tilmelding til cafemøde i Aarhus om tilbagerejse

Et nyt gammelt bibliotek

Vi har kigget dybt i vores gamle materialer, og gjort en del af det tilgængelige igen via hjemmesiden. Det drejer sig om lister over litteratur, artikler m.m. som selvfølgelig relaterer sig til Kina, og som (måske) kunne være interessant at læse eller genlæse.

Der er tillige en række anmeldelser af nogle af bøgerne, som I medlemmer har været så venlige af lave. Listerne er på ingen måde fyldestgørende, og derfor vil vi opfordre til at I kommer med forslag til hvad vi kan supplere dem med. Det gælder naturligvis også m.h.t. anmeldelserne.

I gemmerne ligger også tre rejsebeskrivelser fra 2003 og 2005, som lige skal konverteres inden de igen bliver tilgængelige via hjemmesiden. Mon ikke der blandt jer medlemmer der ude, skulle være nogle stykker som kunne supplere med nogle rejsebeskrivelser af nyere dato?. Derudover findes der en (rejse) huskeliste som nok kunne trænge til en revision – hvilket I meget gerne må være behjælpelige med når den bliver lagt op.

Hvis nogen skulle være bekendt med materiale, som kunne være af interesse for kommende adoptanter, modtager vi meget gerne materialet eller link der til, så vi kan supplere samlingen.

I samme åndedrag vil vi her opfordre alle jer der har været på tilbagerejse, til at lave et indlæg om turen, så vi også kan få eksempler på den side af adoptionshistorien tilgængelig på hjemmesiden. Indhold og omfang er der som udgangspunkt ingen krav til.

Det ovenfor omtalte materiale, som nu er gjort tilgængelig, kan findes via menuen under “Bibliotek“.

God fornøjelse.

Kinaforeningen byder Tigerens år velkommen uden Nytårsfest

På tærsklen til den helt store genåbning af samfundet, lykkedes det at afholde den årlige generalforsamling i Kinaforeningen. Denne gang virtuelt og ikke, som vi plejer, i forbindelse med foreningens afholdelser af Kinesisk Nytår. Nytårsfesten måtte igen i år aflyses pga. truslen fra Corona.

Læs videre “Kinaforeningen byder Tigerens år velkommen uden Nytårsfest”

Indkaldelse til generalforsamling – Virtuelt

Corona igen, igen …

Vi behøver vel næppe sige det, men gør det alligevel. Corona hærger stadig, og det påvirker os endnu engang.

Det betyder at vi igen i år IKKE afholder Kinesisk Nytårsfest. Vi fastholder derimod at afholde generalforsamlingen, men denne gang virtuelt!

Medlemmer af Kinaforeningen vil i december modtage et Nyhedsbrev på e-mail. I Nyhedsbrevet står der mere om afholdelsen af generalforsamlingen 2022.

I den forbindelse vil vi gerne gøre opmærksom på at bestyrelsen har vedlagt to forslag om kontingentfritagelse med de seneste års Coronasituation som begrundelse.

Torben har desværre valgt at trække sig som formand for foreningen. I følge vedtægterne er det generalforsamlingen der vælger formanden, og i bestyrelsen har vi et stærkt ønske om at der er mindst én uden for bestyrelsen der ønsker at stille op til formandsposten, så vi kan få nye kræfter i bestyrelsen.

Læs videre “Indkaldelse til generalforsamling – Virtuelt”

Generalforsamling og Kinesisk Nytårsfest

Corona situationen udvikler sig stadigvæk. Nu, heldigvis, i en mere gunstig retning!

En stor del af os er blevet vaccineret, eller er godt i gang med at blive fuldt vaccineret, og vi går en gunstig tid i møde, hvor virus ikke spredes så nemt og hurtigt.

Vi er optimistiske hvad angår en tilbagevenden til mere normale tilstande, hvor vi alle kan komme i gang med en lang række at de sociale aktiviteter vi kender fra tiden før Covid-19.

Det gælder således også Kinaforeningens aktiviteter. Men vi må også sande at vi endnu ikke er der hvor vi kan gøre som vi plejer. Vi må også erkende at det ikke er muligt at indhente det udskudte i det omfang som vi nok kunne ønske.

Det er vores indtryk at der generelt er mange der har udskudte arrangementer og andre aktiviteter som har været sat på pause, og som derfor prioriterer at afholde dem så snart det bliver muligt i takt med at samfundet åbner mere og mere op.

Set i lyset af at vi i foreningen ikke har haft aktivitet siden nedlukningen i marts 2020, har vi i bestyrelsen derfor valgt at udskyde generalforsamlingen 2021 til Kinaforeningens Kinesisk Nytårsfest og Generalforsamling 2022 som afholdes lørdag den 29. januar på Hotel Scandic i Kolding (så husk at noterer datoen)

Som den opmærksomme læser vil vide, ligger der et forslag til generalforsamlingen fra bestyrelsen om at der ikke opkræves kontingent for 2020, hvorfor vi i forbindelse med dette skriv vil udsende kontingentopkrævning for 2021 i juli måned.

Derudover har vores formand Torben Offersen meddelt at han ønsker at træde tilbage som formand på kommende generalforsamling.

Vi håber på jeres forståelse, og ønsker jer alle en god sommer og en snarlig tilbagevenden til mere foreningsaktivitet.

Generalforsamlingen 2021 udskydes!

Coronasituationen taget i betragtning, har bestyrelsen på bestyrelsesmøde i dag (lørdag d. 16. januar 2021) valgt at udsætte Generalforsamlingen 2021.

Indtil videre forventer vi at Generalforsamlingen 2021 afholdes i løbet af maj måned. Vi har planlagt et bestyrelsesmøde i april hvor vi igen overvejer situationen, men forventer fortsat at afholde generalforsamlingen virtuelt.

Som annonceret, har bestyrelsen indstillet til generalforsamlingen at kontingent for 2021 bortfalder. Da der normalt udsendes kontingentopkrævning i løbet af april, har vi besluttet at udsætte opkrævningen til efter generalforsamlingens afgørelse (forhåbentlig) i maj.

Generalforsamling 2021

Hermed indkaldes til ordinær generalforsamling i Kinaforeningen. Se nedenstående link:

Link til Indkaldelse til Generalforsamling 2021 i Kinaforeningen

Link til Bestyrelsens “Forslag til beslutning på generalforsamling 2021 – Kontingentfritagelse 2021”

Generalforsamling og Nytårsfest 2021

Pga. COVID-19 har det ikke været muligt at gennemføre aktiviteter i Kinaforeningen i hele 2020, med undtagelse af foreningens årlige tilbagevendende begivenhed; Kinesisk Nytårsfest og Generalforsamlingen, 1. februar 2020.

Som tingene udvikler sig omkring COVID-19 forudser bestyrelsen desuden, at det ikke bliver muligt at gennemfører Kinesisk Nytårsfest, planlagt til afholdelse d. 30. januar 2021. Pga. arrangementets karakter og indhold ser vi ingen mening i en evt. udsættelse af arrangementet til et senere tidspunkt på året.

Det er derfor med stor beklagelse bestyrelsen hermed meddeler at Kinesisk Nytårsfest 2021 aflyses. (Se Nyhedsbrev eller hjemmesiden om Generalforsamlingen!)

Da det er generalforsamlingen som er foreningens højeste myndighed, finder bestyrelsen det nødvendigt at få gennemført den årlige generalforsamling som planlagt i forbindelse med det nu aflyste arrangement Kinesisk Nytårsfest i Kinaforeningen.

Udviklingen omkring COVID-19 gør, at bestyrelsen forudser at der fortsat vil være en række restriktioner, herunder begrænsninger i antallet af personer der må forsamles, på datoen for afholdelse af generalforsamlingen.

Bestyrelsen har derfor besluttet, at vi i Kinaforeningen vil gennemføre Generalforsamlingen d. 30. januar 2021 kl. 11 virtuelt! (Se indkaldelse til Generalforsamling i Nyhedsbrev eller på hjemmesiden)

Hvilken applikation der vil blive brugt, har bestyrelsen endnu ikke taget stilling til.

Bestyrelsen vil naturligvis i god til inden afholdelse af mødet (minimum to uger) udsende oplysninger om hvilken applikation der vil blive brugt, så alle kan nå at sætte sig ind i hvordan det fungerer.

Kontingentopkrævning!

Situationen omkring COVID-19 har mildest talt været usikker siden marts, hvorfor bestyrelse også har været forbeholdende med at opkræve kontingent, hvilket ellers normalt finder sted i foråret. Senest har der også været udfordringer med at få gennemført PBS opkrævningen.

Det er Generalforsamlingen, som er foreningens højeste myndighed, der fastsætter medlemskontingentet. Da generalforsamlingen først afholdes 30. januar 2021 (Se Nyhedsbrev og hjemmesiden), finder bestyrelsen det ikke muligt at undlade at opkræve kontingent for 2020, men samtidig kan vi ikke gennemføre opkrævningen som vi plejer!

Vi beder derfor om at kontingentet for 2020 indbetales manuelt på foreningens konto – Gerne inden året udgang!

Bestyrelsen foreslår derfor at Generalforsamlingen (Se Nyhedsbrev og hjemmeside) vedtager, at der ikke opkræves medlemskontingent for 2021 som kompensation for de manglende aktiviteter beskrevet ovenfor.

Vi håber på forståelse hos alle jer medlemmer, og ønsker jer en glædelig jul og et godt nytår.

Udsættelse af arrangementer

I lighed med resten af Danmark påvirker coronakrisen også Kinaforeningen.

Vi har tidlige annonceret at vi ville afholde cafeaftner i maj, men må naturligvis udsætte det på ubestemt tid pga. situationen omkring coronakrisen. Vi følger udviklingen og vender tilbage når der er udsigter til at vi igen kan samles til arrangementer.