Petersen, Palle: Kender du Kina? Fra Mao til McDonald

“Ni-hao – hello, jeg hedder Yang Xing, jeg går her sammen med mine venner Yong, Lin Wen Yi og Yong Qiang. Jeg bor i Kina. Det navn gav langnæserne vores land, fordi der engang levede en kejserfamilie, som kaldtes Qin – navnet blev til Kina. Vi kalder de hvide for langnæser, fordi jeres næser er større end vores. Jeg synes, I ser sjove ud, men mange kinesere synes, I er grimme. Engang var vi fattige, men kineserne har nu fået fart på, og vi vil overhale alle. Du har nok hørt, at der skal være Olympiade i Kina i 2008”.

Sådan starter bogen, som kommer rundt om mange ting som skoler, familier, Kinas historie, Opiumkrigen, højhuse, McDonalds, fattigdom, og det daglige liv i et land i kraftig vækst. En rigtig god fotobog, som kommer rundt om det hele med forklarende tekst. Kan sagtens bruges af mindre børn fra 3 år med far eller mors hjælp, ellers mest ideel fra 5 år, i børnehaven, skolen eller til voksenbrug. Man kommer uvilkårligt til at tænke over, hvordan vores børn ville have haft det i dette store land, hvis vi ikke havde adopteret dem.

(Anmeldt af Janne Tjørnelund)