Poulsen, Flemming: Min Mormors Lange Hår

Bogen er udgivet af Kvindernes U-landsudvalg i samarbejde med Dansk-Kinesisk forening.

Igennem 22 kronikker beskriver unge kvinder deres bedstemødres liv. De 22 kronikker blev bragt i Det Kinesiske Kvindeforbunds avis Kvindernes Dagblad i foråret 2000 som led i den internationale kronikkonkurrence ”Verdens kvinder på tærsklen til det nye årtusinde”. Kronikkerne er grupperet i seks temaer, der omhandler forelskelse, kærlighed og ægteskab, arbejde, skønhedsidealer, identitet, uddannelse og kvinders vilkår på landet. Hvert tema introduceres med en uddybende artikel skrevet af fem danske og en enkelt kinesisk forsker.

Kronikkerne er meget forskellige, fra et meget poetisk, smukt sprog, som det kendes fra kinesisk litteratur, til det mere faktuelt beskrivende. Alle bidrag er på hver deres måde personlige og rørende beretninger om det kvindeliv, de unge kvinders bedstemødre levede. Igennem disse beskrivelser ses en tydelig kontrast til det liv, de kvindelige forfattere har mulighed for at leve i dag.

Bogen giver et meget fint indtryk af den utrolige forandring, kvindernes liv i Kina har gennemgået. Det er kun to generationer siden, at kvinder blev giftet ind i mandens familie som små og levede et liv, som mindede om en slaves, og hvor kvinden kun havde berettigelse som udklækker af små drengebørn, der kunne føre familiens (mandens!) navn videre.

Bogen er både meget underholdende og oplysende, og ind imellem meget forstemmende læsning. Det er næsten ikke til at begribe, at kvinders liv har været sådan og man forstår at kvinder blev ulykkelige når de fødte en pige, som på forhånd var dømt til at leve et så trøstesløst liv. Og man forstår, at kvinderne i dag må føle sig utroligt privilegerede i forhold til deres bedstemødre, til trods for at den nye tid også har bragt nye problemer som arbejdsløshed, vold og skilsmisse.

Jeg blev meget berørt af mange af artiklerne, og tænkte selvfølgelig også på vores egne piger, og baggrunden for, at de nu er hos os. Jeg kan varmt anbefale bogen, fordi den giver et meget fint indblik i både det ”gamle” og det ”nye” kvindeliv. At den er skrevet som en kombination af de meget personlige beretninger og mere faktuelle indlæg, gør den meget afvekslende og let at læse. Nogle af indlæggende er oven i købet meget smukt skrevet.

(Anmeldt af Connie Stripp, mor til Lea og Maya – begge født i Kina)